Χρήσιμες συμβουλές

 
 
Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν είναι καλό το ελαιόλαδο
Το καλό ελαιόλαδο είναι το Α και το Ω της ελληνικής διατροφής, αλλά δυστυχώς πολλές φορές πέφτουμε θύματα κάποιων επιτήδειων που νοθεύουν το λάδι.
Η παλιά διαφήμιση με τη γυναίκα που καταλάβαινε από μία σταγόνα λάδι αν είναι καλό το ελαιόλαδο, βασιζόταν στον παραδοσιακό κλασικό τρόπο γευσιγνωσίας που ισχύει ακόμα και σήμερα.
Βέβαια, πολλοί θεωρούν ότι το ελαιόλαδο δοκιμάζεται στο ψωμί, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
Η ποιότητα του λαδιού φαίνεται με την όσφρηση και τη γεύση, αλλά όχι με το χρώμα.
Μάλιστα, οι γευσιγνώστες δοκιμάζουν το λάδι σε ειδικά ποτήρια μπλε χρώματος.
Για όσους θέλουν να δοκιμάσουν στο σπίτι, θα πρέπει να βάλουν λίγη ποσότητα ελαιόλαδου σε ένα γυάλινο ποτήρι λευκού κρασιού (κοίλο, που κλείνει προς το πάνω) για να αιχμαλωτιστούν τα αρώματά του.
Στη συνέχεια, κρατάμε με τη χούφτα το ποτήρι για περιπου 20 δευτερόλεπτα, προκειμένου να ζεσταθεί λίγο το λάδι και να απελευθερώσει τα αρώματά του.
Τα αρώματα ενός καλού ελαιόλαδου παραπέμπουν σε φρέσκια ελιά και σε αρώματα χορταριών και φύλλων.
Αν όμως το λάδι είναι κακής ποιότητας, οι μυρωδιά είναι βαριά και όχι ευχάριστη.
Πίνουμε μία γουλιά από το λάδι, χωρίς όμως να την καταπιούμε. Παίρνουμε μία ανάσα από το στόμα, νιώθουμε τη γεύση του ελαιόλαδου και μετά το καταπίνουμε.
Το καλής ποιότητας λάδι αφήνει μια ελαφρά πικράδα στο στόμα και μια αίσθηση ελαφρού καψίματος στο λαιμό, σαν να είναι πικάντικο. Η αίσθηση της πίκρας και του καψίματος οφείλονται στην ελαιοκανθάλη, μια ισχυρής αντιφλεγμονώδη ουσία του ελαιόλαδου.
 
 
∆ιατροφικές Συµβουλές 

Συντήρηση του ελαιολάδου

Το ελαιόλαδο, ιδιαίτερα το Παρθένο ελαιόλαδο, είναι πλούσιο σε βιταµίνες Ε και Α και παρουσιάζει µεγάλη αντοχή στην οξείδωση. Το τυποποιηµένο ελαιόλαδο διατηρείται 12 έως 18 µήνες κάτω από κάποιες προποθέσεις:  

  • να µην έρχεται σε επαφή µε το φως και τον αέρα  
  • να µην εκτίθεται σε υψηλές θερµοκρασίες και να διατηρείται σε θερµοκρασία περιβάλλοντος (10-15 °C)  
  • να φυλάσσεται σε καλά κλεισµένα αδιαφανή µπουκάλια ή ανοξείδωτα δοχεία.

 Χρήσιµα Tips

  • Φερθείτε του... ευγενικά  
  • Μικρές απλές συµβουλές για να γνωρίζουµε καλύτερα το ελαιόλαδο και να του συµπεριφερόµαστε µε τον... καλύτερο τρόπο!  
  • Ένα ελαιόλαδο δεν χαρακτηρίζεται εξαιρετικά παρθένο από το άρωµα, τη γεύση ή και το χρώµα του, παρά µόνο από την οξύτητά του. Έτσι, µπορεί ένα ελαιόλαδο να έχει υπέροχη γεύση και άρωµα και να είναι απλά παρθένο. Το χρώµα απλά αποδεικνύει την ωριµότητα των ελιών.
  •  Όλα τα ελαιόλαδα είναι κατάλληλα για τηγάνι καθώς αντέχουν σε υψηλές θερµοκρασίες.  
  • Τηρώντας τις προποθέσεις κατάλληλης φύλαξης, µακριά από οσµές, ζέστη και φως, το ελαιόλαδο διατηρείται άψογα τουλάχιστον για 18 µήνες. 
  • Η ποιότητα του ελαιολάδου καθορίζεται από την προέλευσή του. Το έδαφος, το κλίµα, ο τρόπος καλλιέργειας, η ποικιλία τηςελιάς είναι στοιχεία που θα βοηθήσουν στην αξιολόγησή του. Επιλέξτε το ελαιόλαδο που σας ταιριάζει, απολαµβάνοντας το άρωµά του και δοκιµάζοντας τη γεύση του. Μια δοκιµή θα σας πείσει  
  • Ο όρος ελαιόλαδο, δεν σηµαίνει αυτόµατα ότι πρόκειται για "παρθένο ελαιόλαδο". Το Παρθένο Ελαιόλαδο, αφορά στον καθαυτό χυµό του ελαιοκάρπου χωρίς καµία απολύτως επεξεργασία, παρά µόνο αυτή της σύνθλιψης.  
  • Η ποιότητα του ελαιολάδου σφραγίζεται από την διαλογή των ελιών ώστε να είναι υγιείς, ο τρόπος που µεταφέρονται στα ελαιοτριβεία, η αποθήκευσή του είτε από τον έµπορο είτε από τον τελικό καταναλωτή.  
  • Το ελαιόλαδο πρέπει να είναι τυποποιηµένο σε φιάλες ή ανοξείδωτα δοχεία, στα οποία θα αναγράφεται το όνοµα και η πλήρης διεύθυνση του παρασκευαστή. Εάν δεν γνωρίζουµε την προέλευση θα πρέπει να τα αποφεύγουµε, γιατί υπάρχει ενδεχόµενο να είναι νοθευµένα.  
  • Το ελαιόλαδο πρέπει να έχει καθαρότητα.  
  • Το χρώµα του ελαιόλαδου πρέπει να κυµαίνεται µεταξύ του ανοικτού χρυσοπράσινου και του σκούρου πράσινου.  
  • Το ελαιόλαδο πρέπει να είναι χαµηλή οξύτητας
  • Το πώµα της φιάλης ή του δοχείου να είναι σφραγισµένο και ερµητικά κλειστό κατά την αγορά.  
  • Εάν η τιµή είναι ιδιαίτερα χαµηλή, ας είµαστε επιφυλακτικοί για την καθαρότητα του προϊόντος.  
  • Ελέγχουµε τις συνθήκες φύλαξης του λιανέµπορα ώστε να πληρούν τους κανόνες σωστής συντήρησης του ελαιολάδου (έκθεση σε φως και θερµότητα).  
  • Να αναγράφεται ο παρασκευαστής στην επισήµανση.

 

Μικρά µυστικά για καλή υγεία
  • Προσθέστε το ελαιόλαδο στο τέλος του µαγειρέµατος για καλύτερη γεύση και υγεία. 
  • Χρησιµοποιείστε ελαιόλαδο στις φυτικές τροφές. Αναδεικνύουν τα θρεπτικά τους συστατικά µε τον καλύτερο τρόπο. 
  • Φτιάξτε µόνοι σας το αρωµατικό ελαιόλαδο που σας ταιριάζει. Θα το απολαύσετε και θα οµορφύνετε τις δηµιουργίες σας. 

Ακολουθείστε τις οδηγίες του πίνακα που ακολουθεί για µια ισορροπηµένη διατροφή.

ΣΥΧΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ          ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ
Ελαιόλαδο, πριν το µαγείρεµα, αλλά και στο τέλος του µαγειρέµατος. Ελαιόλαδο αντί για έτοιµες σάλτσες. Έλαια µε υψηλά πολυακόρεστα όπως καλαµποκέλαιο, ηλιέλαιο, λάδι σόγιας και µαργαρίνες. Σάλτσες, κρέµες, µαγιονέζες και καρυκεύµατα. Ζωικό λίπος, βούτυρο, λαρδί και µαγειρικά λίπη.
Γάλα και γιαούρτι, άπαχο ή µε χαµηλό σε λιπαρά. Άπαχα ή χαµηλά σε λιπαρά τυριά. Λιπαρά γαλακτοκοµικά Τα υποκατάστατα γάλακτος, το πλήρες σε λιπαρά γάλα, την κρέµα γάλακτος και τα λιπαρά τυριά.
Φρέσκοι χυµοί, τσάι και κακάο. Ξηροί καρποί. Αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη, καφές. Οινοπνευµατώδη και αεριούχα ποτά.
Γλυκά χαµηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Γλυκά και µπισκότα µε µεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά. Παγωτά, µπισκότα, τις τούρτες, τις καραµέλες
Τρόπος µαγειρέµατος: Βραστά, ψητά, αχνιστά και βέβαια ωµά Τρόπος µαγειρέµατος: Όλα τα τηγανητά Τρόπος µαγειρέµατος: Οι ανθυγιεινές τροφές δεν χρειάζονται ιδιαίτερη µεταχείριση για να γίνουν πιο επιβλαβείς για τον οργανισµό
 
Υγιεινό & Εύγευστο
  • Το ελαιόλαδο είναι πολύ υγιεινό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα φαγητά, και συνιστάται ως ένα ιδιαίτερα εύπεπτο λάδι.
  • Δεν παχαίνει περισσότερο από τα άλλα λάδια γιατί έχει τον ίδιο ακριβώς αριθμό θερμίδων (9 cal/gr).
  • Αν προστεθεί στο τέλος του μαγειρέματος, διατηρεί όλες τις ιδιότητές του ανεξίτηλες ενώ όταν χρησιμοποιείται ωμό, αποκαλύπτει όλη του τη νοστιμιά.
  • Δίνει άλλη γεύση στις σαλάτες και τα λαχανικά και βοηθά στην προετοιμασία σαλτσών τύπου βινεγκρέτ.
  • Είναι ιδανικό και για τηγάνισμα αφού αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες χωρίς να έχει αλλοιώσεις στη σύστασή του.
  • Τέλος, το ελαιόλαδο χρησιμοποιείται και σαν συντηρητής τροφίμων (π.χ. τυριών, λαχανικών, ψαρικών).

 

 

Μεσογειακή Διατροφή
Η Μεσογειακή Διατροφή, μια από τις πλέον διαδεδομένες δίαιτες σε όλο τον κόσμο βασίζεται στην κατανάλωση ελαιολάδου ως κύρια πηγή λιπαρών. Μόλις τα τελευταία 50 χρόνια έρευνες που έγιναν σε μέρη της Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων της Κρήτης και της νοτίου Ιταλίας, απέδειξαν ότι το Μεσογειακό μοντέλο διατροφής είναι υπεύθυνο για την μακροβιότητα των κατοίκων και την απουσία νοσημάτων όπως οι παθήσεις του καρδιαγγειακού και του πεπτικού συστήματος.
 
Η Μεσογειακή Δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες, βασίζεται στην κατανάλωση υγιεινών για τον οργανισμό, φυτικών τροφών. Τα λαχανικά, τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα όσπρια και τα φρούτα είναι τα κύρια συστατικά της, ενώ οι τροφές ζωικής προέλευσης, καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.
 
Το ελαιόλαδο, ιδιαίτερο το ωμό, χρησιμοποιείται στις σαλάτες και πάντα στο τέλος του μαγειρέματος. Τέλος, στο μοντέλο αυτό της διατροφής, συνηθίζεται η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων κόκκινου κρασιού κατά τη διάρκεια των γευμάτων.
φρέσκα φρούτα, λαχανικά σε ποικιλία και αφθονία, πολλές φορές την εβδομάδα
ελαιόλαδο αποτελεί την κύρια πηγή λιπαρών
όσπρια, άφθονο ψωμί, ζυμαρικά και 
άλλες αμυλώδεις τροφές, όπως ρύζι, πατάτες και άλλα δημητριακά
σε ποικιλία αλλά με μέτρο στην καθημερινή κατανάλωση, 
τουλάχιστον όμως δύο φορές την εβδομάδα
ψάρια, πλούσια σε λιπαρά, πουλερικά 
και άπαχο κρέας
τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα
αλκοόλ όταν καταναλώνεται, είναι συνήθως κρασί μαζί με το γεύμα
γαλακτοκομικά προϊόντα ιδίως γιαούρτι και τυρί

 

 

Άλλες Ιδιότητες
Το ελαιόλαδο:
  • Αποδίδει στον οργανισμό τον ίδιο αριθμό θερμιδών που είναι το 9,3 για κάθε γραμμάριο
  • Είναι μαζί με το σησαμέλαιο τα μόνα φυτικά λάδια που μπορούν να καταναλωθούν αμέσως μετά την παραλαβή τους χωρίς να υποστούν καμιά απολύτως επεξεργασία
  • Από την πρώτη στιγμή της έκθλιψης του ελαιοκάρπου, το ελαιόλαδο διατηρεί τα συστατικά του, γευστικά και αρωματικά. 
  • Είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα: 60-80% ελαϊκό οξύ
  • Έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα ~14%
  • Έχει ~10% λινελαϊκό οξύ
  • Περιέχει περίπου το 10% της απαραίτητης ημερήσιας ποσότητας σε βιταμίνη Ε σε κάθε κουταλιά της σούπας
  • Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυσικά αντιοξειδωτικά και θρεκτικά συστατικά (π.χ. πολυφαινόλες, φλαβονοειδή, καροτένια κ.α.)
  • Έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε σκουαλένιο, που ρυθμίζει ενεργά τον μεταβολισμό
  • Δεν περιέχει νερό, πρωτεϊνες, γλουτένη υδατάνθρακες, αλάτι ή άλλο πρόθετο συντηρητικό
  • Αφομοιώνεται από τον οργανισμό κατά 98%, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών του
  • Έχει αποδειχτεί ότι μόνο το λίπος του μητρικού γάλακτος αφομοιώνεται σε μεγαλύττερο ποσοστό από το ελαιόλαδο
  • Πέπτεται από τον οργανισμό του ανθρώπου στον ιδανικότερο βαθμό, ενώ η σύνθεσή του σε λιπαρά οξέα, και η παρουσία της χλωροφύλλης βοηθά τη λειτουργία του πεπτικού σωλήνα, διεγείρει το ένζυμο παγκρεατική λιπάση, διευκολύνει τις εκκρίσεις της χολής και ευνοεί το μεταβολισμό της ενδογενούς χοληστερίνης.